‘Je ziet echt verschil bij de kinderen die we helpen’
Samen met het Preventief Interventie Team (PIT) ondersteunt de Arnhemse Parkschool leerlingen die problematisch gedrag vertonen. Cindy Willems is intern begeleider op de Parkschool. ‘Juist hier kunnen we samen veel werk verzetten.’
De Parkschool was begin 2022 een van de eerste basisscholen die door het PIT werd benaderd. Het doel: ondersteuning bieden aan kinderen die grensoverschrijdend of regelbrekend gedrag vertonen. ‘Met het oog op de toekomst is die ondersteuning belangrijk’, geeft Cindy aan. ‘In het voortgezet onderwijs is de kans namelijk groot dat het problematisch gedrag van een kind alleen maar verergert. PIT Arnhem gaat met deze kinderen aan de slag en geeft hun spelenderwijs het juiste voorbeeld.’
Samen met de ouders
Wanneer een leerling problematisch gedrag vertoont, observeert en registreert Cindy dit als intern begeleider zo goed mogelijk. ‘Zo komen we erachter of er sprake is van een incident of een patroon. Weten we intern niet de juiste sleutel te vinden en wordt het gedrag erger, dan schakelen we het PIT in. Zonder toestemming van ouders doen we niets. Gelukkig zijn zij vaak erg meewerkend. In veel gevallen herkennen zij ons beeld van hun kind en maken ook zij zich zorgen over de stap naar het voortgezet onderwijs. Met hun toestemming zetten we een verdiepend gedragsonderzoek in gang. Ook tijdens het eventuele begeleidingstraject dat daarop volgt, blijven we met de ouders in gesprek.’
Langdurig betrokken
Cindy noemt een succesvol voorbeeld van de samenwerking met PIT Arnhem. Het gaat om de eerste leerling die de Parkschool aanmeldde voor het gedragsonderzoek. ‘Hij liep vaak mee met de haantjes in de groep. En ondanks dat hij wist hoe hij zich moest gedragen, liet hij zich altijd verleiden door het negatieve. Het PIT gaat altijd uit van de talenten van het kind. Dat heeft ook deze jongen enorm geholpen, door in de begeleiding voort te bouwen op zijn talenten en spelenderwijs het voorbeeldgedrag te laten zien. Het blijft spannend of het ook in het voortgezet onderwijs goed zal gaan. Gelukkig is het PIT langdurig betrokken en wordt de begeleiding niet zomaar afgekapt. Datgene wat de leerling nodig heeft, staat centraal.’
Zichtbaar verschil
Het PIT werpt op de Parkschool zijn vruchten af. Wel zou Cindy het mooi vinden als de samenwerking nog wat meer gaat leven onder haar collega’s. ‘Het is nu vooral nog iets van de intern begeleiders. Ik zou het mooi vinden als alle leerkrachten beter weten wat het PIT te bieden heeft. Dat geldt natuurlijk ook voor de ouders. Het allermooiste vind ik dat je echt verschil ziet bij de kinderen die we helpen. Dat is uiteindelijk waar het voor ons allemaal om draait.’
Meer weten over hoe PIT Arnhem precies te werk gaat? Lees dan het interview met PIT-coach Wjera Goedkoop.
Doe mee
Samen vooruit! Of je nu inwoner, ondernemer, professional of partner bent, er is een rol voor iedereen om samen te werken en positieve verandering te creëren in de wijken. Het Nationaal Programma Arnhem-Oost nodigt je uit om mee te doen en samen het verschil te maken.
als organisatie
Bijdragen aan de positieve verandering kan op allerlei manieren. Wil jouw organisatie of onderneming deelnemen aan dit project, of wellicht zelfs partner worden?
als bewoner
Zonder de inzet van onze enthousiaste wijkbewoners komen de projecten niet van de grond. Wil jij ook bijdragen aan de positieve verandering in jouw wijk?