‘We benutten de goede eigenschappen van het kind’

Het Preventief Interventie Team (PIT) ondersteunt kinderen tussen de 5 en 12 jaar die vast dreigen te lopen in hun sociale ontwikkeling. Wjera Goedkoop is een van PIT-coaches die deze kinderen helpt het beste uit zichzelf te halen. ‘Persoonlijke aandacht is zó belangrijk. 

PIT Arnhem ging in januari 2022 van start op de Parkschool in Presikhaaf en Het Mozaïek in Malburgen. Nog geen 2 jaar later staat de teller al op 25 basisscholen. ‘Met de PIT-aanpak doen we uitgebreid onderzoek naar het gedrag van een kind’, legt Wjera uit. ‘Dat leidt tot handvatten voor ons als coaches, maar ook voor de leerkrachten en ouders. Het is belangrijk dat zij beseffen dat een kind bepaald zorgelijk gedrag niet altijd expres vertoont.’ 

Zorgelijk gedrag 

Met zorgelijk gedrag doelt Wjera op kinderen die regelmatig ruzie maken en vaak boos of agressief reageren. ‘Hiervoor kunnen allerlei oorzaken zijn. Een laag zelfbeeld bijvoorbeeld, of de thuissituatie. Het is aan de scholen om dit gedrag te signaleren en bij het PIT aan te kloppen. Als wij én de ouders een gedragsonderzoek zien zitten, dan vult een leerkracht eerst een vragenlijst in. Blijkt daaruit dat er inderdaad sprake is van zorgelijk gedrag? Dan komt het kind in aanmerking voor verdiepend onderzoek.’ 

Gebruiksaanwijzing 

Een verdiepend onderzoek helpt bij het achterhalen van de oorzaken achter het gedrag van een kind, legt Wjera uit. ‘Daarvoor werken we samen met Universiteit Leiden. Het onderzoek vindt plaats op school, zodat het kind zich in een vertrouwde omgeving bevindt. De 4 pijlers van het onderzoek zijn: het begrijpen van sociale informatie, inlevingsvermogen, sociale scripts en het sturen van je eigen gedrag. Een PIT-coach gaat ondertussen thuis langs voor een omgevingsanalyse. Uit het onderzoek en deze analyse rolt dan een verslag. Wij noemen dat ook wel de handleiding van het kind. In de daaropvolgende begeleiding benutten we de goede eigenschappen van het kind en draaien we de lastige punten om naar iets positiefs.’ 

Stop-denk-doe 

Als voorbeeld noemt Wjera een leerling op de Parkschool. ‘Uit het gedragsonderzoek bleek dat het voor hem lastig is om grote hoeveelheden informatie te verwerken. Op zulke momenten  vindt hij het moeilijk om zijn aandacht erbij te houden en gaat hij vervelend gedrag vertonen. Met hem oefende ik de stop-denk-doe-methode. Gaat het in een bepaalde situatie even niet zo lekker en wil hij boos reageren? Dan kan hij met een positieve gedachte of een toverwoord stilstaan bij zijn volgende actie. Zijn omgeving kent die gedachte of dat woord dan ook.’ 

Intensief samenwerken 

Wjera is blij dat PIT Arnhem groeit. ‘En dankzij het Nationaal Programma Arnhem-Oost hebben we ons team onlangs kunnen uitbreiden met 2 coaches. Gelukkig maar, want door de vele verzoeken moesten we bijna nee gaan verkopen aan scholen. Nu kunnen we alle kinderen de juiste aandacht blijven bieden. En juist die aandacht maakt deze aanpak zo waardevol.’  

wjera-goedkoop-preventieteam-arnhem-oost

Doe mee

Samen vooruit! Of je nu inwoner, ondernemer, professional of partner bent, er is een rol voor iedereen om samen te werken en positieve verandering te creëren in de wijken. Het Nationaal Programma Arnhem-Oost nodigt je uit om mee te doen en samen het verschil te maken.

als organisatie

Bijdragen aan de positieve verandering kan op allerlei manieren. Wil jouw organisatie of onderneming deelnemen aan dit project, of wellicht zelfs partner worden?

als bewoner

Zonder de inzet van onze enthousiaste wijkbewoners komen de projecten niet van de grond. Wil jij ook bijdragen aan de positieve verandering in jouw wijk?