“We kijken met hoge verwachtingen naar onze kinderen”

Het leren van kinderen stopt niet buiten de schooldeuren, maar gaat juist thuis en in de omgeving door. Het Nationaal Programma Arnhem-Oost wil samen met scholen en lokale partners extra mogelijkheden creëren voor kinderen in Arnhem-Oost om zich buiten de reguliere schooltijd verder te ontwikkelen. Dit is vooral belangrijk voor kinderen die thuis of in hun omgeving minder toegang hebben tot ondersteuning, zoals hulp bij huiswerk of deelname aan culturele en sportieve activiteiten.

De Witte Vlinder in de Geitenkamp is een van de basisscholen in Arnhem-Oost die al ervaring heeft met buitenschools aanbod voor kinderen. Jolijn van Silfhout, coördinator van het programma Verlengde Leertijd én bewoner van de Geitenkamp, vertelt hoe dit bijdraagt aan eerlijke kansen voor alle kinderen in de wijk.

Kansen tot ontplooiing en talentontwikkeling

“Je ziet dat kinderen hier minder vaak naar naschoolse clubjes gaan, zoals een sportclub of huiswerkbegeleiding, in vergelijking met andere scholen. Daarom hebben we op De Witte Vlinder de Verlengde Leertijd geïntroduceerd. We bieden een breed scala aan activiteiten zoals etsen, musicallessen, gamedesign, koken, creatief schrijven en sportprogramma’s. Dit biedt kinderen de mogelijkheid om te ontdekken wat bij ze past, wat hen zelfs kan helpen bij het maken van keuzes voor de middelbare school of studie. Kinderen leren bovendien niet alleen over zichzelf, maar ook over anderen.”

Het programma van de Verlengde Leertijd sluit nauw aansluit op wat de kinderen tijdens schooltijd leren. “We hebben een wereldoriëntatieprogramma dat ‘Go’ heet,” legt Jolijn uit. “Ieder jaar kiezen we vier thema’s, zoals bijvoorbeeld ‘Leonardo en de Renaissance’. Aan deze thema’s koppelen we activiteiten die verdieping bieden op wat er in de reguliere lessen wordt gegeven. Je merkt dat als je thematisch werkt, de kinderen nieuwe verbindingen leggen en dat komt het leren echt ten goede.”

Hoge verwachtingen hebben daagt kinderen uit

Volgens Jolijn is het van belang dat kinderen in een veilige en uitdagende omgeving kunnen leren en groeien. “We hebben een omslag gemaakt in onze manier van werken; we kijken met hoge verwachtingen naar de kinderen. Als ze iets niet kunnen, dan gaan we het ze leren. Deze aanpak zorgt ervoor dat kinderen zich uitgedaagd voelen en dat ze gemotiveerd zijn om te leren. Het programma biedt voor ieder kind meerwaarde, of ze nu heel goed zijn in sport, muziek, creativiteit of taal.”

Samenwerking in de wijk als sleutel tot succes

Voor het aanbod binnen de Verlengde Leertijd wordt samengewerkt met verschillende organisaties in de wijk. “Door samen activiteiten te organiseren, zoals sportprogramma’s en creatieve workshops, brengen we kinderen van verschillende achtergronden en leeftijden met elkaar in contact. Dit versterkt de sociale cohesie in de Geitenkamp en geeft kinderen de kans om van elkaar te leren”, aldus Jolijn.

Een belangrijk onderdeel van het programma is sport. “Samen met De Boomhut en Sportbedrijf Arnhem bieden we sporten aan zoals padel, BMX en volleybal. We zien dat kinderen, wanneer ze samen sporten, echt een ‘samengevoel’ ontwikkelen. Het is niet meer ‘wij en zij’; je maakt samen de wijk en daarmee de samenleving. Een voorbeeld is de BMX-training: een van de jongens ontdekte dat hij hier heel goed in is. Dankzij het Sportbedrijf Arnhem kon hij op bepaalde dagen een BMX-fiets lenen om verder te trainen. Zo’n kans had hij anders misschien nooit gekregen.”

Betrokkenheid van ouders en ondersteuning

Het enthousiasme van de kinderen werkt aanstekelijk. Aan het einde van periode is er een presentatieweek, waarbij ouders worden uitgenodigd om te zien wat hun kinderen hebben geleerd. “Dit is altijd een heel bijzonder moment,” vertelt Jolijn. “Ouders zien soms voor het eerst hoe goed hun kind ergens in is. Het geeft hen een ander perspectief en vaak gaan we daarna in gesprek over hoe we dat talent verder kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld door een sportclub of een creatieve cursus.”

Binnen de Verlengde Leertijd is er ook een speciaal programma voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. “We hebben bijvoorbeeld een verhalenverteller die met kinderen werkt die wat achterlopen in taal. Op een speelse manier werken ze aan hun woordenschat door verhalen te schrijven. Dit heeft veel meerwaarde, omdat we op school zien wat kinderen nodig hebben en dan met ouders overleggen hoe we hen het beste kunnen ondersteunen,” vertelt Jolijn.

De wijk als bron van kansen

Jolijn vindt het belangrijk dat het aanbod uit de wijk komt. “Op die manier zien mensen hoeveel potentie er in de wijk zit,” zegt ze. “Je merkt dat het in de wijk steeds meer gaat leven; kinderen zoeken elkaar buiten school sneller op. Oudere kinderen nemen jongere kinderen mee, en dat zie je ook weer terug in de wijk. Dat is heel waardevol.”

“Door samen te werken, creëren we een kansennetwerk rondom de kinderen. We doen dit allemaal met hart en ziel voor de kinderen. De succeservaringen die ze hier opdoen, nemen ze hun hele leven mee”.

”Het is belangrijk dat we Verlengde Leertijd structureel kunnen blijven aanbieden, omdat we de toegevoegde waarde merken en terugvoelen in de wijk,” besluit Jolijn. “Als je kinderen op jonge leeftijd laat ontmoeten en vertrouwen geeft, kunnen we samen de kansenongelijkheid aanpakken. Dat is waar we voor staan in de Geitenkamp.”

DeWitteVlinder&tVenster-11web

Doe mee

Samen vooruit! Of je nu inwoner, ondernemer, professional of partner bent, er is een rol voor iedereen om samen te werken en positieve verandering te creëren in de wijken. Het Nationaal Programma Arnhem-Oost nodigt je uit om mee te doen en samen het verschil te maken.

als organisatie

Bijdragen aan de positieve verandering kan op allerlei manieren. Wil jouw organisatie of onderneming deelnemen aan dit project, of wellicht zelfs partner worden?

als bewoner

Zonder de inzet van onze enthousiaste wijkbewoners komen de projecten niet van de grond. Wil jij ook bijdragen aan de positieve verandering in jouw wijk?